Å komme seg rundt i storbyen

Det stilles mange forskjellige krav til en storby og noen av dem er motstridende. Byen skal være tilgjengelig både for de som bor der og tilreisende. Samtidig er det viktig å sikre luftkvaliteten og miljøet i byen. Resultatet er en evig konflikt mellom transportkjøretøy, miljøhensyn, økonomiske hensyn og sikkerhetshensyn. Det er kommet mange forskjellige løsninger på bordet, men ikke alle fungerer like bra. Dette er en komplisert situasjon, som jeg synes er verdt litt fokus. Det gjelder å ikke være negativt innstilt til endring, samtidig som man må anerkjenne at det er mange behov som må dekkes.

Varehandel, butikker og et handelssentrum

I et bysentrum og i mange av sidegatene, har det tradisjonelt sett vært et yrende liv. Mye av dette sentrert rundt restauranter og butikker. Små og store butikker, butikker med særpreg og kjedebutikker har vært en viktig tiltrekningsfaktor.  Alt dette henger sammen, ettersom butikkene tiltrekker seg kunder som kanskje ønsker å spise litt før de drar hjem. Eller motsatt, at noen drar inn for å spise og handler litt på veien.

 Varehandel, butikker og et handelssentrum

Så det er en sammenheng og på mange måter et gjensidig avhengighetsforhold mellom butikkene og spisestedene. Utfordringen består i at når man handler, vil man gjerne ende opp med flere handleposer eller til og med større ting som ikke kan bæres inn på en t-bane eller buss. Derfor er det viktig for kunden at transport er lett tilgjengelig, fleksibelt og har plass til alt man kjøper. Dette betyr i praksis et privat kjøretøy. Skal du ut å spise, er det forholdsvis enkelt å ta busen, trikken eller annen offentlig transport. Du skal bare transportere deg selv og de som er med deg. Samtidig, som nevnt ovenfor, er det ofte slik at folk ønsker å gjøre mer enn en ting når de først skal ut. Så et spisested som ligger alene på en gate fylt med bare kontorer, vil slite med lave omsetningstall.

Fjern kjøretøy drevet av fossilt drivstoff – tiltak mot forurensing

Fossildrevne privatbiler og varetransport forurenser, det er det ingen tvil om. I perioder har kommuner valgt å stenge for at privatbiler kan få kjøre og parkere i bysentrum. De har også stilt krav om at levering av varer, og dermed kjøring av fossildrevne varebiler, begrenses til bestemt tider på døgnet. Resultatet? Folk velger å dra til kjøpesentre utenfor byene. Her finner de alt de trenger på sted og kan bære varene rett ut i bilen når de er ferdig. Ønsker de å ta seg en matbit, er det mange forskjellige spisesteder tilgjengelig. Resultatet er at det blir mindre fottrafikk i byene. Folk planlegger mer hva de skal kjøpe og hvis de vil gå og bare se på utvalget, drar de til et kjøpesenter. Mange bysentre ser allerede at gater legges øde og nisjebutikker, små kuriositets butikker legges ned. Det er ikke nok kunder. Når butikkene forsvinner, tar det ikke lang tid før spisestedene forsvinner og. Resultatet blir mindre uteliv, som igjen gjør at folk heller trekker mot steder hvor det er mer utvalg og mer liv.

Offentlig transport tilbud

Offentlig transport tilbud

Myndighetene satser hardt på at flere og flere vil bruke offentlig transport for å komme seg inn til byen og rundt i byen. Selv ved bruk av offentlig transport som kjører på fossilt drivstoff, forurenser dette mye mindre. Å komme seg inn til byen med offentlig transport er ofte en smal sak. Tog, buss og bybane tilbyr gratis internett og et greit sted å sitte. Mange synes det er behagelig å sette seg ned, sette på seg headset og bare være i sin egen verden. Kanskje slå i hel tiden med å spille strategisk spill hos Poki, litt militær strategi med Worldoftanks, eller spinne noen hjul hos Pokerstarscasino. En halvtime med buss gir deg mange flere muligheter enn en halvtime med bilkjøring. Utfordringen er at det er begrenset plass på offentlig transport, og i rush-tiden må mange stå. Videre stopper busser og tog bare på bestemte stoppesteder, til bestemte tider. Det er lite fleksibilitet, og det er ikke enkelt å få med seg mange handleposer.

El-biler?

Bilindustrien er klar over utfordringene knyttet til forurensing. De har kommet opp med hybrid og el-biler. Dette løser problemet knyttet til forurensing knyttet til forbrenning av drivstoff. Dessverre så er det fremdeles en utfordring knyttet til belastningen på veien, svevestøv og annet. Dette problemet er heldigvis mye mindre enn eksos, og det jobbes med å finne veidekke som ikke produserer svevestøv.

Bysentrum er avhengig av kunder

Jeg mener at man må oppmuntre til kjøp av el-bil og sørge for at el-bil kan brukes i byene. Slik det er mange steder nå har man valgt å stenge veien for all trafikk, uavhengig av drivstoff. Resultatet er butikkene og spisestedene legges ned på grunn av manglende kundegrunnlag. Når de først er lagt ned påvirker dette området negativt, og dette er vanskelig å snu. Dette bør vektlegges mer i behandlingen av forurensing og bysentrum.